Ukumbu.KE (2024)

Nina Ogot’s new release Ukumbu.KE is a compact nine-track album with a fresh appeal. Sparkling guitars, easily grooving percussions and melodic-jolly horns complement one another perfectly with the competently recited verses of the Kenyan whose unique vocal timbre shows a brilliant advantage.

Ukumbu.KE tells of the singer’s old and recent memories, personalised cultural moments: Nearly forgotten traditional music and tales, memorable movies, legendary TV maestros, all kinds of images come back to life in her songs – and on the CD cover, Nina Ogot presents herself humorously as a cartoon character travelling back into her past.

On Ukumbu.KE Ogot shows how memories shape even the modern Kenyan society. She reinforces the cultural root while making references to traditional music: Taarab and Bango melodies from Kenya’s coast, percussive Isukuti of the Luhya and the spiritual Dodo rythms of the Luo people.

Nina Ogot recorded Ukumbu.KE in her hometown Nairobi in order to capture the authentic Kenyan vibe. Her horn section, arranged and recorded in Germany, is the disctinct international note on this record. The singer, who is also the composer of all the songs, has chosen a less experimental and more resolute style of arrangements.

pressinfo german

»LOM«, der zweite Longplayer des Trios Taranczewski mit Pianist Olaf Taranczewski, Bassist Jean-Philippe Wadle und Drummer Benedikt Stehle, steht in unmittelbarer Beziehung zu seinem bemerkenswerten Vorgänger »When I Was«. Denn »LOM« ist in jeder Hinsicht die Antithese zu »When I Was«, konzeptionell, spielerisch, stimmungstechnisch und klanglich. Und doch relativiert das Trio sein Debüt in keiner Weise, sondern – im Gegenteil – bleibt mit seiner Signatur absolut erkennbar und rundet sein Spektrum eindrucksvoll ab.

»LOM« ist eine Sammlung von Zustandsbeschreibungen, deren Nähe zum skandinavischen Jazz unüberhörbar ist. Olaf Taranczewski hat selbst einige Zeit in Schweden gelebt und ist mit der Musik von Esbjörn Svensson, dem auch ein Song auf dem Album gewidmet ist, und dem Wegbereiter des schwedischen Jazz Jan Johansson bestens vertraut.

Lom ist ein Ort in Norwegen, der die drei Musiker zu einer Hommage an die Natur der nördlichen Weiten inspirierte. Taranczewski, Wadle und Stehle erschaffen musikalische Landschaften, die den Hörer in eine Welt der Ruhe und Sehnsucht entführen. Fokussierte sich dieses ungestillte Verlangen auf »When I Was« noch auf die Vergangenheit, richtet es sich diesmal eher auf eine Vervollkommnung in der Ferne. So entstehen Klangbilder von hypnotischer Intensität, die uns an der unerschütterlichen Langsamkeit der universalen Weltläufe teilhaben lassen. Die drei Landschaftsmaler haben überhaupt keine Eile, ihre Bilder entstehen und verklingen zu lassen. Taranczewski, Wadle und Stehle erweisen sich als versierte Meister des Weglassens, und oft scheint es, die Stille würde die drei Klangkünstler als kreativer Partner zum Quartett komplettieren.

»LOM« ist nicht weniger als eine Utopie. Taranczewski liefern mit ihrem zweiten Album den Soundtrack zum urbanen Bedürfnis nach Entschleunigung und finden damit viel mehr Gehör als ein Trio von Piano, Bass und Schlagzeug vermuten lässt. Im Web gehen ihre Plays bereits in die Millionen. Auf »LOM« überreichen sie der Welt nun das Grundlagenwerk einer lange überfälligen Klangphilosophie, dessen Reichweite noch gar nicht abzusehen ist.

pressinfo english

LOM, the second album by the Taranczewski trio featuring pianist Olaf Taranczewski, bassist Jean-Philippe Wadle, and drummer Benedikt Stehle, stands in immediate relation to its remarkable predecessor “When I Was.” Because in every aspect, LOM is the antithesis of “When I Was,” conceptually, in terms of playfulness, mood, and sound. Yet, the trio does not diminish its debut in any way, but rather – on the contrary – remains unmistakably recognizable with its signature and impressively rounds off its spectrum.

LOM is a collection of descriptions of states whose proximity to Scandinavian jazz is unmistakable. Olaf Taranczewski himself has lived in Sweden for some time and is well acquainted with the music of Esbjörn Svensson, to whom a song on the album is dedicated, as well as the pioneer of Swedish jazz, Jan Johansson.

Lom is a place in Norway that inspired the three musicians to pay homage to the nature of the northern expanses. Taranczewski, Wadle, and Stehle create musical landscapes that transport the listener into a world of peace and longing. While this unfulfilled desire focused on the past in “When I Was,” this time it is more directed towards perfection in the distance. Thus, soundscapes of hypnotic intensity are created, allowing us to participate in the unshakable slowness of the universal world cycles. The three landscape painters are in no hurry at all to create and let their images fade away. Taranczewski, Wadle, and Stehle prove to be skilled masters of omission, and often it seems as if the silence would complete the three sound artists as a creative partner to the quartet.

LOM is nothing less than a utopia. With their second album, Taranczewski provide the soundtrack to the urban need for deceleration and find much more attention than one would expect from a trio of piano, bass, and drums. Their plays on the web already reach millions. With LOM, they now present the foundational work of a long-overdue philosophy of sound, the scope of which is not yet foreseeable.

Ukumbu.KE (2024)

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